Biciklis alkotó táborok gyereknek. Bejárós táborok Zuglóban, az AZTA! Közösségi Műhelyben. BRING, vagyis bringa, és hoz is, angolul, vagyis elvisz a bringa és közelebb hozza az ART-ot, azaz a művészetet. Ez a koncepciónk.
A Bring-Art Táborainkban egy különleges táborozási formát találtunk ki: vegyítjük a mozgást (biciklizést) és az alkotást (film, fotó, festés, drámajáték, stb). A budapesti bejárós táborunkat korábban a Műhelyünk falai között tartottuk, rövidebb délutáni játszóterezésekkel fűszerezve. Tapasztalataink fantasztikusak: a gyerekek hamar megtanulták a közös városi biciklis közlekedést, figyelnwk egymásra, segítik egymást. Budapesten olyan természetközeli helyszíneket fedeztünk fel, amik bármelyik vidéki tájjal vetekednek. A természet által inspirált landart alkotás felszabadítja a gátlásokat, oldja a megfeleléstől való félelmet. Jó, hogy van egy belvároshoz közeli, jól megközelíthető bázisunk, ahol reggel összegyűlünk, a bringázás után megpihenünk, a sok szközt, technikát igénylő tevékenységeket végezhetjük. Ha kint esik, akkor benti programot szervezünk. A biciklis csillagtúrákkal viszont a természetben, a napon, a friss levelgőn tudjuk tölteni az időt, ami az iskola vagy a lakás falai között töltött tanév után nagyon fontos, felüdítő érzés. Negyedik éve szervezünk nyári táborokat gyerekeknek az AZTA! Műhelyben, többen visszatérő táborozóink, és sok szeretettel várjuk az új csatlakozókat!
AZTA! Műhelyből indulva biciklis csillagtúráink során Észak-Pest és agglomerációja csodás vidékét fedezzük fel, és ott a szabadban alkotunk. Városliget, Rákos patak, Szilas patak, Mátyásföld, Csömöri lápvidék. A városi biciklizés szabályait, a kerékpárszerelés alapjait a tábor első napján a Biki Kitchen Zugló aktivistáitól tanulják meg a gyerekek. Ezt aztán már aznap délután gyakoroljuk, és a hét során meg is tapasztaljuk a szabályok betartásának fontosságát. Ahogy egyre jobban megy a közös bringázás, egyre nagyobb távolságokat teszünk meg.
Film, fotó, landart, festés, kézműveskedés, barkácsolás. A hét minden napján létrehozunk egy-egy alkotást, amit a tér elemei inspirálnak, és amire a résztvevők ráhangolódnak. Ehhez a képzőművészet, a filmezés, fotózás, a drámajáték , a kézműves mesterségek eszköztárát használjuk. Az ötödik napon egy előadás vagy kiállítás formájában a szülők, barátok társaságában bemutatjuk az alkotásokat, kibeszéljük a tapasztalatokat, hogy mi is történt az egy hét alatt. Az alkotásokból a hétvégére kiállítást rendezünk.
A kaland, a játék szórakoztat, felvillanyoz, örömet okoz. Ez minden gyerek lételeme. Táboraink programja ezen alapul. Új helyeket felfedezünk fel, új alkotási formákat próbálunk ki, új játékokat tanulunk. A táborozók aktív tapasztalatszerzésen keresztül észrevétlenül tanulnak. A hagyományos oktatásban a tanuláshoz sokszor szorongás, csökkent önértékelés érzése kapcsolódik. Az élménypedagógia lényege, hogy megváltoztassa a tanuláshoz fűződő viszonyt: felkelti a kíváncsiságot, fokozza az együttműködést, a tapasztalatokat pedig megbeszéljük. Az értékelés önértékelés alapú, a visszajelzés csoportszinten történik. A”csináláson” keresztül átélt tanulás fontos, meghatározó élménnyé válik.
Egyedül lenni nem csak uncsi, de szomorú is. A táborban szociális aspektusa szintén alapvető elem. A közös biciklizés, a közös alkotás során (legyen az egy bunker elkészítése vagy egy kisfilm forgatása) a gyerekek szociális kompetenciái bővülnek. A közös döntéseken, az együttes munkán, az csoportos visszajelzéseken keresztül tapasztalják meg, hogy hogyan tudnak együttműködni. Egy hét együttlét után ismeretlenekből barátokként mennek haza a gyerekek.
A részvételi filmezés egy olyan módszer, amely csoportokat vagy közösségeket segít a saját
filmes projektjeik megvalósításában. Alapelve, hogy a videokészítés egyszerű és hozzáférhető, és hogy az emberek közös kérdéseket megvitatva, történeteket megosztva kapcsolódni tudnak egymáshoz. Célunk, hogy a fiatalokat foglalkoztató témákat, kérdéseket megvitassuk, azokat részvételi filmes eszközökkel feldolgozzuk. A hangsúly a folyamatra helyeződik, amely során egy adott kérdés megvitatásától a megoldások bemutatására vonatkozó döntések meghozataláig általában fontosabb, mint az esztétikai eredmény. A részvételi filmezés módszerét az Artemisszió Alapítvány Erasmus+ CAAD workshopjain tanultuk, és saját drámapedagógiai tapasztalatainkkal egészítjük ki.
A land art a természeti környezet formavilágát és kellékeit (tér, szín, formák, sziklák, kövek, növényzet stb.) szabadtéri installációk létrehozásához alkalmazó művészeti irányzat. Táborunkban a környezet inspirációira építő alkotásokat hozunk létre a különböző művészeti ágak technikáit alkalmazva. Kavicsokból rakunk ki mozaikokat, vízfestékkel festünk, fotózunk, filmezünk. A téma a természet és benne az ember.
Holnemvolt kézműves szakkörünk hagyományait követve ebben a táborban népmeséket ismerünk meg, hozzá kapcsolódó népi játékokat játszunk és különböző kézműves technikákkal ismerkedünk. Fogunk szőni, fonni, varrni, agyagozni. Megtanulunk kézzel és varrógéppel is varrni. Megtanuljuk a városi kerékpáros közlekedés szabályait, a bicikliszerelés alapjait, hogy biztonságosan és jól felkészülten vághassunk neki a közös túráknak. Célpontjaink a kerület közeli zölt területei, ahová jól megtervezett, kisforgalú utakon jutunk el.
Ebben a táborban megismerkedünk a tervezés, dizájn alapjaival, megtanuljuk hogyan használjuk a különböző barkácsszerszámokat biztonságosan, és bunkereket építünk. Kicsiben kezdjük, először egy kis bunkert tervezünk majd építünk a játékkatonáknak, aztán textil, karton labirintust, majd végül egy igazi faház-bunkert építünk az AZTA! Műhely udvarán. A tábort bunkeravató ünnepséggel zárjuk, ahol lesz avató-beszéd mondó verseny, bunker-munkás díjátadó, és még sok izgalmas program.
A drámajáték egy olyan módszer, ami ahhoz segíti a gyermekeket, hogy könnyebben fejezzék ki magukat, rugalmasabban gondolkodjanak, használják a fantáziájukat, működjenek együtt a többiekkel. A drámajáték hatására az iskolai életben könnyebben megállják a helyüket. Fejlesztő hatás abban rejlik, hogy a drámajátékok során szabadon kipróbálhatnak szerepeket, cselekvéseket, átélhetnek érzelmeket egy védett, biztonságos „mintha” világában. Az itt tapasztalatakat pedig majd beépítik a valóságba. Egy hét játékra hívunk, ahol szerepekbe bújunk, mesehősökké válunk, és megtaláljuk az elveszett kulcsot a nagy kérdések megoldásához. Sokat fogunk nevetni, és új barátságokat kötünk.
Animációs kisfilmeket fogunk készíteni. Ezt bármiből lehet: tárgyakból, rajzolt figurákból, gyurmából vagy legóból. Kell még egy fényképezőgép és egy számítógép, vagy okostelefon a képek összefűzéséhez, szerkesztéséhez. A lényeg az ötlet, alátásmód, ahogyan a fantáziád életre kelti a rajzokat és a tárgyakat. Te írod a történetet, te töltöd meg élettel a formákat, mozdítod meg őket. A táéborban megismerkedhetsz a karaktertervezés, a storyboard rajzolás szempontjaival, alapvető mozgástípusok ábrázolásával, az időzítés, a dinamika fontosságával. A felvételeket akár saját okostelefonoddal is lefotózhatod és szerkesztheted. Nem baj, ha nem vagy profi rajzos, mindenkinek segítünk! Megmutatjuk, hogyan fotózd be a munkád, hogy készíts háttérhúzást, hogyan mozgasd a karaktered. Az elkészült munkákat felhőtárhelyre töltjük fel, ahonnan letölthetitek, videószerkesztő segítségével tovább szerkeszthetitek, effektezhetitek.
Töretlenül elkötelezettek vagyunk a korszerű oktatás iránt, ennek megfelelően óráinkat továbbra is a finn iskolarendszerben sikeresen alkalmazott projektalapú modell szerint tartjuk. Ennek lényege, hogy a gyermek aktív részese a tanulási folyamatnak, ahol arra ösztönözzük, hogy maga tegye fel az őt érdeklő kérdéseket, és mi csak útmutatást adunk arra vonatkozóan, hogyan kerülhet közelebb a válaszokhoz. Az óra során hangsúlyt fektetünk a csoportmunkára, ezzel is fejlesztve a szociális készségeket. Az adott témát (ezúttal az emberi testet) több oldalról is körbejárjuk, hogy mindenki számára élvezhető, befogadható új ismereteket nyújtsunk a készségfejlesztés mellett, és a gyermekek átfogó képet alkothassanak az aktuális jelenségről, jelen esetben Magyarország vízi világa. Az óra során végig kalauzoljuk a gyerekeket Magyarország vízi kincsein kiemelve a környezetvédelmet és a biztonságos vízparti vakációt. Biciklizünk szárazon és vizen (a városligeti tavon) az evezést is ki fogjuk próbálni (a Dunán).