A negyedikes osztálya egy fontos előadásra készül. A polgármester is el fog jönni megnézni. A próbák remekül zajlanak. Vagyis zajlanának. Ha nem lenne ott az a problémás gyerek. A szülők egy csoportja összefog, hogy megmentse az előadást, megvédjék a gyerekeiket. Mit kezdjen ezzel a helyzettel a pedagógus? Mennyire van beleszólása a szülőknek abba, hogy mi történik a gyerekükkel az iskolában? Mennyire kell megértőnek, elfogadónak lenni a “más típusú” gyerekekkel? Ezeket a kérdéseket vitathatja meg az előadás után a közönség.
Kiemelt figyelem
Közösségi színház, vitaszínház
Kik vagyunk mi?
Csoportunk szülőkből, pedagógusokból, színházi, filmes és segítő szakemberekből alakult. Arra szövetkeztünk, hogy a közösségünket érintő témákkal a nyilvánosság elé állunk, a színház és a film eszközeivel előadásokat, filmeket hozzunk létre és mutatunk be. Ahhoz, hogy erre a feladatra készen álljunk képeztük, tréningeztük magunkat. Két éve dolgozunk együtt.
Első közös előadásunkban, egy mindannyiunkat érintő és fontos témáját dolgoztuk fel: a kiemelt figyelmet igénylő gyerekek nevelését, oktatását. Azért választottuk ezt a témát, mert mindannyiunkat érintette, és nehéz helyzetekben sokszor maradtunk magunkra. Úgy éreztük, hogy ha hangot adunk a témának, azzal segítünk azoknak, akikkel hasonló történik, tudatjuk velük, hogy nincsenek egyedül, és alkalmat teremtünk a találkozásra, beszélgetésre, egymás megismerésére, megértésére. Saját tapasztalatainkból írtunk egy színdarabot és készítettünk egy filmet. Mi magunk vagyunk a szereplői, mi adjuk elő. Az előadások/vetítések után a közönséget beszélgetésre hívjuk.
Színész csoport
Kiemelt Figyelem projekt
A kiemelt figyelmet igénylő gyermekek (más néven különleges bánásmódot igénylő gyerekek, vagyis a sajátos nevelési igényű gyermek, a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, a kiemelten tehetséges gyermek, és a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek) sokfélék. Közös bennük, hogy oktatásuk az iskolában kihívást jelentő feladat. Pedagógusként, szülőként, saját gyermekünk által, vagy valamelyik osztálytárs kapcsán sokunknak van élménye az ezekből a helyzetekből eredő konfliktusokról. Mégis ritkán beszélünk ezekről a helyzetekről nyíltan. Előadásunkkal arra teremtünk alkalmat, hogy ezek a helyzetek láthatóvá váljanak, és a látottak kapcsán vitatkozzunk, beszélgessünk. Célunk az egymás különböző nézőpontjának megismerése, megértése.
Miről szól a színdarabunk?
Mi a közösségi színház?
A közösségi színház egy olyan színházművészeti műfaj, amely a közösségi problémákra reflektál. A közösség tagjai a színház eszközeivel fejezhetik ki saját gondolataikat, érzéseiket és tapasztalataikat. Aktívan részt vesznek a színházi folyamatokban, a szerepléstől kezdve a forgatókönyvíráson át a rendezésig vagy a díszletkészítésig. A darabot általában a közösségben lévő valós történetek inspirálják. A színdarabban megjelenített helyzeteket a közönség átéli, és ezáltal jobban megérti. Az előadások célja, hogy felhívják a figyelmet a közösség által tapasztalt társadalmi problémákra, és lehetőséget teremtsen, hogy ezekre a problémákra megoldásokat találjanak. A közösségi színház lehetőséget teremt közösen dolgozni a társadalmi változásokért. Így nem nagy szó azt állítani, hogy hozzájárul a közösség erősítéséhez és a társadalmi igazságosság előmozdításához.
Mi a vitaszínház?
A közösségi színház egy fajtája a vitaszínház. Ebben jeleneteket látunk, majd az általuk felvetett fontos társadalmi kérdéseket (pl. emberi jogok, migráció, függőség, másság, szexualitás, oktatás stb.) a közönség a facilitátor által provokált vita keretében vitatja meg, a meghívott szakértőkkel és/vagy a témában érintett személyekkel. A vitaszínház nézőtere két egymással szembefordított részből áll. A közönség a vitában az igen/nem kérdésekre adott válaszuk szerint foglal helyet. Ha a vita során a nézőpontjuk változik, akkor akár többször is oldalt válthatnak. Ebben fontos szerepük van a meghívott civil szakértőknek, akik a fókuszba helyezett társadalmi kérdés kapcsán információkkal segítik a nézőtéren ülőket álláspontjuk kialakításában.
Mi a közösségi filmkészítés?
A közösségi színházhoz hasonlóan a közösségi filmkészítés is egy közösség az alkotó, é a közösség tapasztalatait, történeteit és aggodalmait tükröző filmek hoznak közösen létre filmes szakemberekkel együttműködésben. Célja, hogy erősítsék a résztvevőket és elősegítsék a társadalmi kohéziót. Ez a megközelítés demokratizálja a filmkészítési folyamatot, lehetővé téve, hogy azok az emberek, akiknek korábban nem volt hozzáférésük a filmkészítéshez kreatívan és technikailag is filmkészítőkké váljanak. A közösségi filmekészítés hangot ad az alulreprezentált vagy marginalizált csoportoknak, amelyek jellemzően kimaradnak a mainstream médiából.
Filmes csoport
Hogy zajlik a közösségi filmkészítés?
A filmesek a közösséggel való kapcsolat kiépítésével kezdik a munkát. A közösség szükségleteinek és aggodalmainak megértése kulcsfontosságú. Ötletgyűjtések vagy történetmesélési műhelyek sorozatán keresztül a közösség együttműködve kidolgozzák a film koncepcióját, témáját és narratív szerkezetét. Az előkészítés során a közösség tagjai képzést kaphatnak a filmkészítés különböző aspektusairól, pl a casting, a helyszín felderítése és a forgatókönyvírás folyamatáról. A tényleges forgatás közös erőfeszítés. A közösség tagjai lehetnek a film szereplői, elláthatnak technikai feladatokat. A hangsúly a közösség hozzájárulásán van, nem pedig az iparági szabványok szigorú betartásán. Költségkeretétől függően használhat professzionális felszerelést, vagy támaszkodhat könnyebben hozzáférhető eszközökre, például okostelefonokra. Az elkészült filmet általában először a közösségen belül vetítik, majd helyi rendezvényeken, fesztiválokon vagy online platformokon. A terjesztés gyakran a közösség és az érdekelt felek elérésére összpontosít, nem pedig a kereskedelmi sikerre.
Hívd házhoz a Kiemelt Figyelem vitaszínházat vagy a Kiemelt Figyelem közösségi filmet!
A Kiemelt Figyelem vitaszínház vagy filmvetítés két részből áll: az első részben egy 30 perces színházi előadást vagy egy filmet nézhet meg a közönség, melyet egy 40 perces interaktív vita követ. Az előadásra/filmre reflektáló kérdések megvitatását facilitátorunk vezeti, aki lehetőséget ad mindenkinek a véleménye kifejezésére, és vigyáz arra, hogy a vita konstruktív irányba fejlődjön. Az előadás 30-80 fős közönség számára ideális. A színházi előadás nem igényel technikai előkészítést. A filmvetítéshez projektort, vetítővásznat, hangosítást mi biztosítunk. A színházi előadás helyszínének előkészítése: két oldalra felsorakoztatott széksorok, közötte az előadótér.
Kiknek ajánljuk?
Mivel a téma oktatással, neveléssel foglalkozik, ezért iskoláknak, osztályfőnöki órára, szülői értekezletre. Oktatással kapcsolatos rendezvényekre, konferenciákra, hétvégi eseményekre. Ajánlott korosztály: 16 év felett.
Készítsünk előadást/filmet a TE közösségedről!
A vitaszínház/filmkészítés workshopunk arra ad lehetőséget, hogy a résztvevők egy őket közösen érintő kérdést színházi/filmes eszközökkel dolgozzanak fel, tegyenek fel kérdéseket, amelyek a témához kapcsolódnak de megosztják a válaszadókat. A jelenetek elkészítése után a résztvevők egymással vitázva ismerik meg egymás nézőpontját. Színházi eszközöket használunk, amelyek játékossága bevonja a résztvevőket. Az improvizálás, a közös munka során egymást jobban megismerik, és egy fontos kérdésben előrébb juthatnak a megoldáshoz. Amikor a vitaszínház / filmkészítés workshopot meghívod mint intézményvezető, csoportvezető, lehet, hogy van egy téma, amit szeretnél ezzel a módszerrel feldolgozni. De az is lehet, hogy csapatépítésnek szánod az eseményt. Mindkét célra kiválóan alkalmas. A workshop időtartama: 3-8 óra, igényekhez, lehetőségekhez igazodva.
Milyen alkalmakra ajánljuk a közösségi workshopot?
- Céges rendezvényekre
- Csapatépítés: elősegíti az együttműködést, a kreatív problémamegoldást és a csapatszellemet.
- Kommunikációs tréningek: segít fejleszteni prezentációs, kommunikációs és vezetői készségeiket.
- Kulturális események, fesztiválokra
- Művészeti fesztiválok: élő interakciót biztosítanak a közönséggel, bevonva őket a kreatív folyamatokba. vonzó program mind a fiatalok, mind a felnőttek számára.
- Közösségi napok: szórakoztató és közösségformáló lehetőség.
- Személyes ünnepekre
- Születésnapok vagy különleges alkalmak: egyedi és emlékezetes szórakozási forma
- Esküvő előtti bulik (pl. legény- vagy leánybúcsú): Kreatív és szórakoztató program.
- Szociális és közösségi projektek
- Szociális programok: Segít a hátrányos helyzetű közösségek, idősek vagy fiatalok integrációjában, önbizalmuk és kreativitásuk fejlesztésében.
- Non-profit események: Jótékonysági szervezetek vagy közösségi központok számára, hogy az embereket közösségi tevékenységbe vonják a közös célok eléréséért.
- Családi napok és gyermekprogramok
- Gyermekrendezvények: játékos, kreatív tevékenység, fejleszti képzelőerejüket, és megtanítja őket a közös munkára.
- Családi fesztiválok: Családi napokon vagy nyári táborokban szórakoztató és összekovácsoló programot jelentenek.
Töltse ki a kérdőívünket!
Ahhoz, hogy megtaláljuk projektünk helyét az Önök intézményében szeretnénk megismerni a szülők, tanárok, iskolavezetés véleményét az iskola és a szülők kapcsolatáról egy rövid online felméréssel. Ehhez kérjük a segítségüket! Kérdőívünk kitöltése névtelen és maximum 5 percet vesz igénybe. A kérdőívre adott válaszokat folyamatosan feldolgozzuk, ezt a honlapunkon nyomon követheti.